12 trender och strategier för marknadsföring inför 2023

Från svartvita tidningsannonser till sökordsanalyser – marknadsföringstrender kommer och går i takt med att varumärken lär sig hantera ny teknik. I detta ständigt föränderliga landskap kan varumärken inte bara förlita sig på sina beprövade marknadsföringsmetoder. Konsumenternas värderingar och prioriteringar har förändrats, och effektiv marknadsföringstaktik har följt samma spår.

Med ny teknik och nya konsumentbeteenden kan vi se fram mot ett intressant 2023 när det gäller marknadsföring. Nedan följer 12 trender och strategier för marknadsföring som ger dig ett försprång gentemot dina konkurrenter.

Nya typer av marknadsföring

1. Långsiktiga samarbeten mellan influencers och varumärken

Genom alla tider har den bästa marknadsföringsmetoden varit reklam som sprids från mun till mun. Människor är mer benägna att pröva en produkt eller tjänst om de fått den rekommenderad av någon de känner och litar på. Influencer marketing, som innebär samarbete mellan ett varumärke och en person inom en specifik nisch och med ett stort antal följare på nätet, använder sig av det konceptet och förnyar och anpassar det till våra dagars digitala tillvaro.

93% av marknadsförare använder sig av influencer marketing av anledningar som:

  • Öka varumärkeskännedomen
  • Bygga upp förtroende och auktoritet
  • Nå sin målgrupp
  • Få konverteringar
  • Generera leads
  • Skapa en ny trend
  • Knyta kontakt med en bredare marknad

Även om den här sortens marknadsföring i sociala medier inte precis är ny inför 2023, tar varumärken tillfället i akt för att skapa mer genuina kontakter med sin målgrupp genom att tillsätta ”varumärkesambassadörer” på lång sikt. Tack vare sådana här ömsesidigt fördelaktiga samarbeten kan varumärken bygga upp varaktiga relationer med sina influencers samtidigt som influencers kan behålla sitt förtroende hos målgruppen genom att marknadsföra samma varumärke över längre tid.

2. Livestreaming och videobaserat innehåll

Videobaserat innehåll blir allt viktigare inom sociala medier eftersom de kan skapa uppmärksamhet under en längre stund jämfört med stillastående inlägg. Marknadsförare använder sig av korta videoklipp för att öka engagemanget och varumärkeskännedomen hos millennials och generation Z.

Live streaming har också visat sig vara en effektiv marknadsföringstrend. Enligt en rapport ägnade konsumenterna cirka 548 miljarder timmar åt att streama via mobila enheter under 2021. Med livestreaming i kombination med marknadsföring från influencers kan potentiella kunder ta kontakt med influencers som redan känner produkten för att prata om den och handla medan de tittar på streamingen.

3. Användargenererat innehåll

Användargenererat innehåll, allt från TikTok-trender till #OOTD-inlägg, är den nya mun-till-mun-metoden. Den här sortens innehåll är originellt och varumärkesspecifikt och skapas av konsumenter snarare än varumärkena själva. Unboxing-videor, makeup-recensioner, hashtaggar och bildtaggar är alla exempel på hur varumärken kan dra nytta av användargenererat innehåll.

Eftersom alla kan skapa användargenererat innehåll kan du ta ditt varumärke till en ny nivå genom att använda dig av den här taktiken i din marknadsföringsstrategi. Konsumenter är 2,4 gånger mer benägna att lita på användargenererat innehåll än innehåll som skapats av varumärkena själv – någon som tydligt visar att det är dags att fokusera mer på äkthet i din marknadsföring.

4. Nya lösningar för målinriktning

Från och med slutet av nästa år kommer Google fasa ut cookies från tredje part på grund av den ökande oron för integritetsfrågor. Cookies har betydelse för målinriktad marknadsföring eftersom de registrerar en användares beteende på nätet så att marknadsförare därmed kan erbjuda skräddarsydda upplevelser. För att förbli relevanta testar varumärken alternativa lösningar för målinriktning så att de även i fortsättningen kan erbjuda skräddarsytt innehåll och personligt utformade annonser.

Marknadsföring enligt kundernas förväntningar år 2023

5. Sammanhållna kundupplevelser

Kunderna förväntar sig en personlig, skräddarsydd upplevelse som direkt inriktas på vad de är ute efter. Marknadsförare får heller inte dra alla kampanjer över en kam eftersom kunderna inte interagerar med varumärken genom enbart en metod eller kanal.

Marknadsförare måste förstå specifika interaktioner genom hela köpresan och inrikta sig på en fullständig upplevelse, inte bara att då och då komma med enstaka kampanjer.

Ett sätt att för att bättre förstå kundupplevelsen är att göra en karta över kundresan. En sådan karta ger dig direkt överblick över hur kunden agerar, tänker och känner genom hela köpupplevelsen och kan vara ett värdefullt redskap för att skapa en sammanhållen upplevelse.

6. Förbättrad användarupplevelse på alla olika enheter

Användarupplevelse, eller UX, är inte bara ett tillfälligt populärt ord. Det handlar om hur en person känner och interagerar med ett system. Bra UX-design ger en positiv upplevelse som tillgodoser användarens behov och håller dem lojala med produkten eller varumärket.

Din webbplats (och/eller app) är troligtvis din mest värdefulla marknadsföringstillgång, och en bra användarupplevelse kan göra hela skillnaden när det gäller att förvandla en potentiell kund till en kund högst upp i säljtratten. När du utformar din webbplats bör du hålla layouten enkel, göra det enkelt att hitta och inte överösa användarna med för mycket information på landningssidorna. Du bör också optimera din webbplats för mobila enheter, särskilt med tanke på att över hälften av användare runt om i världen använder mobilen för att surfa på webben.

Digitala marknadsföringsmetoder att förlita sig på

7. Conversational marketing

Istället för hoppas generera leads genom formulär som du kanske aldrig får svar på kan du använda dig av conversational marketing vilket innebär riktade meddelanden och AI-automatisering för att engagera människor när de besöker din hemsida.

Den här digitala marknadsföringstrenden använder sig av intelligenta chattbotar med maskininlärning och naturlig språkbehandling (NLP) som gör det möjligt för kunderna att ha en tvåvägskommunikation med varumärket. Att övergå från ett asynkront sätt för marknadsföring till samtal i realtid kräver omfattande inlärning med tanke på att conversational marketing kommer bli allt vanligare under 2023.

8. Interaktivt innehåll

Om du har använt internet under de senaste tio åren har du ed all säkerhet stött på interaktivt innehåll utan att ens märka det. Dagarna med stillastående inlägg och passiv konsumtion är förbi – dagens besökare vill ha innehåll som kräver uppmärksamhet. Marknadsförare utvecklar dynamiska, dubbelriktade upplevelser som uppmuntrar målgruppen att engagera sig aktivt med innehåll som t.ex:

  • Interaktiv infografik
  • Quiz
  • Spel
  • Kalkylatorer
  • Tävlingar
  • Bedömningar
  • Interaktiva kartor
  • Interaktiva videor

81% av marknadsförarna håller med om att denna kostnadseffektiva innehållsstrategi är långt mer effektiv än att försöka få uppmärksamhet från köpare genom stillastående innehåll. Fördelarna slutar dock inte där. Interaktivt innehåll fungerar utmärkt om du har följande mål för din content marketing:

  • Större engagemang från målgruppen
  • Förbättrad kundutbildning
  • Fler leads och konverteringar
  • Ökad varumärkeslojalitet
  • Effektivisering av kundupplevelsen

9. VR-baserade verktyg och appar

Marknadsföring med hjälp av virtual reality (VR) ger varumärken möjlighet att marknadsföra produkter eller tjänster genom att använda VR-teknik och skapa simulerade men realistiska upplevelser.

Många varumärken har lyckats locka till sig mängder med kunder genom att använda förstärkt verklighet (AR), till exempel Sephoras Virtual Artist-app och Ikeas AR-app, men det är inte många som skapat en totalt uppslukande virtual reality-upplevelse med VR-headset.

Virtuella prova-på-försök och brandade Instagram-filter kommer även fortsättningsvis att påverka marknadsföringen 2023, men var beredd på att året bjuder på ännu fler innovativa marknadsföringsmetoder som också inbegriper VR.

10. AI för bättre trendspaning

Enligt en nyligen genomförd studie från Razorfish missar tre fjärdedelar av alla marknadsförare att använda sig av beteendedata för att rikta annonser på nätet. Med hjälp av ny teknik kan sådana uppgifter bli mer lättillgängliga och överkomliga för småföretag.

Artificiell intelligens kommer att få en enorm genomslagskraft inom många branscher under de närmaste åren. Marknadsföringsproffs använder redan nu AI-metoder som datamodeller, algoritmer och maskininlärning för att få bättre förståelse för sin målgrupp. Med hjälp av de här uppgifterna kan marknadsförare optimera utgifter, individanpassa och rikta innehåll och skräddarsy kundupplevelsen.

Ta med varumärkesidentitet i marknadsföringen

11. Betoning på socialt ansvar och anseende

Idag prioriterar konsumenterna varumärken som tar socialt ansvar genom att balansera ekonomiska initiativ med samhällsnyttiga metoder.

Enligt en studie, väger över hälften av de amerikanska konsumenterna numera in värderingar i sina köpbeslut. Dessutom kan 66 procent av konsumenterna  tänka sig att betala mer för varor från varumärken som visar socialt engagemang.

För marknadsförare är det numera självklart att lyfta fram socialt ansvarstagande i sina marknadsföringskampanjer för att locka kunder som vill göra positiv skillnad med sina inköp. Några exempel är:

  • Att ha återvinningsbara förpackningar
  • Kampanjer som sprider medvetenhet om samhällsfrågor
  • Att delar av vinsten går till välgörenhet.
  • Köra kampanjer för att skänka produkter till behövande.
  • Anordna företagssponsrade samhällstjänster eller -aktiviteter.
  • Verka för rättvis handel.
  • Förespråka social rättvisa

12. Tonvikt på konsumentens integritet

Mot bakgrund av den senaste tidens diskussioner om integritet och säkerhet utvecklar många ansedda företag nya system för att se till att kunderna kan känna sig trygga med sin personliga information. Identitetsstölder och dataintrång har alltid förekommit, men det ökade antalet it-attacker har fått kunderna att inse hur sårbara deras uppgifter är.

Även om detta egentligen inte är en marknadsföringsteknik kan ökad datasäkerhet få kunderna att registrera sig för tjänster, demos, vitböcker m.m. utan att behöva oroa sig för dataläckor och identitetsstöld. Om ditt marknadsföringsmål för 2023 är att generera kvalificerade leads bör du definitivt överväga att uppgradera din programvara för integritetsskydd.

Vinn över dina konkurrenter med hjälp av marknadsföringstrender

De senaste åren har haft en drastisk inverkan på marknadsföringstrender och bästa metoder. Dagens konsumenter värdesätter äkthet, öppenhet, integritet och inkluderande mer än någonsin förr. Och i takt med att avancerad teknik som VR och IoT blir mainstream kan marknadsförare nu införliva dessa värderingar i sina budskap på nya, innovativa sätt.

Behöver du hjälp med att tillämpa de senaste trenderna för din marknadsföring under 2023? Använd en av Asanas kostnadsfria mallar för att planera din marknadsföring för att omvandla smarta idéer till kampanjer som ger resultat.