Fem metodtips för att modernisera IT-driften

ITSM-best-practices

Vi har sagt det förut, och vi säger det igen: Att förbättra medarbetarupplevelsen är grunden för modern IT-servicehantering. 

Att hantera den dagliga teknikverksamheten och användarnas behov har blivit mer och mer utmanande, vilket kräver teknik för att modernisera leveransen av tjänster. Med en ny brådska för modernisering efter Covid 19-pandemin och andra ekonomiska och samhälleliga förändringar är IT-ledare i tävling om att implementera ny teknik för att möjliggöra resursjustering och förbättra de anställdas erfarenhet.

Den senaste rapporten från The Hackett Group on The Future of IT Service Management visar på att IT-ledare måste modernisera sina ITSM-funktioner (IT Service Management) genom att införa intelligent automation som möjliggörs av artificiell intelligens (AI) analys av processdata och AI för tekniska operationer (AIOps). 

Men här är problemet. Att implementera nya verktyg eller AIOps-plattformar utan att först ompröva grunden kommer att förvärra befintliga problem. 

Därför har vi sammanställt en lista med tips om metoder för att hjälpa IT-ledare, till exempel ditt eget företag, att ta rätt steg när du moderniserar din IT-verksamhet.  Ta en titt på följande åtgärder för att skapa en ny skala av teknikeffektivitet för att möjliggöra resursjustering och en förbättrad medarbetarupplevelse.

Den nya Hackett-rapporten tar upp grunderna och de riktade resultaten för framtida ITSM. Rapporten lyfter också fram några tips om metoder för IT-ledare som går mot att modernisera sin IT-verksamhet och utforska möjligheterna med AIOps. Du kan få en kopia av rapporten här.

Fem tips om metoder för att modernisera IT-driften

1. Lyft fram affärsnyttan

IT-ledare som moderniserar IT-verksamheten säger att det finns en tydlig avkastning på investeringen (ROI), till exempel lägre driftskostnader och bättre service. Utvärdering och implementering av AIOps kommer att ducka för andra affärsprioriteringar om inte IT-ledare förstår och kan sälja in fördelarna för verksamheten.

2. Ta in expertis

Tillämpningen av AIOps kommer att vara ny för de flesta IT-supportorganisationer, så det är viktigt att söka extern expertis tidigt för att kunna navigera under omställningen. En korrekt AIOps-lösning bör till exempel kunna stödja all möjlig telemetriinformation som företaget samlar in – loggar, mått, spårningar och händelser. Den ska kunna hantera både strukturerad och ostrukturerad data.

3. Vet vart du ska

IT-organisationen måste ha en färdplan på tre till fem år som tar hänsyn till ITSM-modernisering och AIOps-initiativ. Det är också klokt att se till att nya algoritmer och processer är verktygsoberoende och kan köras på vilken plattform som helst.

4. Be om POCs

Leverantörer kan ofta övertala enklare genom att visa snarare än att berätta, så ge dem data för att visa vad som är möjligt. ”Du kan gå bortom teorin väldigt snabbt på det sättet”, säger Todd Renaud, SVP och CIO för Southeastern Grocers, som har gjort detta inom prestandahantering för appar.

5.Tänk om angående talanger

IT-ledare som överväger att modernisera ITSM kommer att behöva bemanna tjänsterna annorlunda för att stödja implementeringen av AIOps. Avgörande för omvandlingen kommer att vara anställda med en systemisk förståelse för applikationer och infrastruktur, processexpertis, erfarenhet eller intresse för ML och statistisk, mönsteranalys, fördjupad kunskap om affärsfunktioner eller processer och en önskan att göra ändringar för att optimera verksamheten kommer att vara avgörande för omvandlingen.

Freshservice är en lösning som håller jämna steg med ITSM-trender och bästa praxis för att uppnå ett enastående resultat. Prova själv!