Experttips: Metriker och filter – case

Expert tips for analytics in Freshdesk

En widget – fler metriker 

Standardmetoden för att skapa en widget är att använda en metrik och flera filter. Fast det finns uppgifter när det är nödvändigt att kombinera flera metriker i en tabell. Hur gör man det?

  1. Skapa första metriken och ange tidsintervall 
  2. Skapa andra metriken med relevanta filter 
  3. Gruppera metriker efter en variabel
  4. Välj en tabell\bar chart\övrigt för att presentera din data 

Jämföra ärenden för 2023 mot föregående år, per månad  

Låt oss ta grunden från punkten 1. Vi kommer mäta och jämföra Antal lösta ärenden inom SLA

Så här löser vi detta uppdrag 

  1. I metrik för lösta ärenden välj Resolved date on This year. Det blir de ärenden som är lösta under 2023. 
  2. Byt namn på  metriken till Resolved within SLA this year 
  3. Skapa en ny metrik – Tickets resolved within SLA
  4. I filter välj Previous timeperiod of Resolved within SLA this year
  1. I Grupp by välj Month of the year
  1. Klart!

Fördel: systemet jämför automatiskt statistik mot föregående år.

OBS! Behöver man jämföra specifika värden för specifika tidsintervaller, då använder man en annan logik i rapport byggandet. 

Interactive filter

Ni kanske har sett de filtermöjligheter som finns i fördefinierade rapporter. Dessa kan man även skapa i sina egna rapporter.

  1. Tryck på Add a widget 
  2. Välj Interactive filter
  1. Choose Filter  – välj en relevant filter 
  2. Välj Page Filter eller Rapport Filter
  3. Spara. Nu detta filter är fäst.

Önskar du att få hjälp med Analytics, kontakta gärna oss!

Vi använder cookies för att du ska få en obegränsad och användarvänlig upplevelse. Om du fortsätter att använda webbsidan godkänner du vår cookiespolicy.