Så använder Freshworks ChatGPT för att höja kvaliteten på kundservicen

Freshworks and ChatGPT

I mars 2023 meddelade företaget Freshworks att de förbättrat sin smarta assistent, Freddy, med ChatGPT. Det ska resultera i att chatt-boten kan hjälpa kundtjänstpersonal att utföra uppgifter snabbare och effektivare. I den här artikeln ska vi berätta utförligt om fördelarna med att integrera två smarta system med varandra.

Vad är ChatGPT och vad ska vi ha det till?

ChatGPT är en chatt-bot som lanserades i november 2022 av forskningsbolaget Open AI. Kort sagt är det en artificiell intelligens som deltar i dialoger. På det sättet liknar den automatiserade botar som man kan hitta på webbplatser där de kommunicerar med kunder. Men lösningen som Open AI presenterar är mer komplex.

Till grund för ChatGPT ligger maskininlärningsmetoden RLHF, Reinforcement learning from human feedback. Chatt-boten förbättrar oavbrutet sig själv med hjälp av AI-tränare som samtalar med ChatGPT:n, samt med så kallade belöningsmodeller som rankar svaren och fyller på botens databas. Sammantaget skapar det möjlighet för chatt-boten att inte bara ge färdiga svar på frågor den får, utan också ifrågasätta felaktiga förslag, svara på följdfrågor och erkänna när den har fel.

ChatGPT lär sig av information från mänskliga samtal. Därför kan den till skillnad från de flesta andra chatt-botar förstå kontexter och avsikter, samt föra mer naturliga och intuitivt begripliga samtal.

Den största fördelen med ChatGPT är att den är universell. Det finns inga begränsningar för vilken typ av frågor den kan svara på. ChatGPT kan:

  • Skriva kod
  • Komponera musik
  • Skriva mejl
  • Göra sammanställningar av artiklar, poddar och presentationer
  • Skapa produktbeskrivningar
  • Spela spel
  • Förklara svåra ämnen på ett enkelt sätt
  • Lösa matematiska uppgifter och mycket annat

ChatGPT:s mångsidighet gör att den kan byggas in i olika informationssystem, sökmotorer, plattformar för biljettförsäljning, finansiella verktyg, med mera.

Dessutom kan chatt-boten integreras med smarta assistenter, precis som man gör i Freshworks.

Därför integrerar Freshworks ChatGPT

Huvudsyftet med förena möjligheterna med ChatGPT med Freshworks produkter är att ge kunderna kvalitet på en ny nivå. Mer kommunikation, färre klick.

  • Kundtjänstpersonal – snabbare reaktion på förfrågningar, både från kunder och kollegor, och möjlighet att välja ton: formell eller lättsam
  • Marknadsförare – sammanställa effektivt reklammaterial med texter av hög kvalitet
  • Säljare – göra personaliserade utskick som väcker intresse hos potentiella köpare

2023 planerar Freshworks att integrera ChatGPT i sin chatt för kommunikation med kunder, Freshchat, och i CRM för marknadsföring i Freshmarketer.

Fördelar med ChatGPT i Freshchat

Freshchats nya funktioner baserade på ChatGPT gör användningen av AI i arbetet enklare och effektivare, vilket i sin tur betyder att man kan ge kunderna konsekventa och mer informativa svar. Med ChatGPT kan kundtjänsten sammanfatta data från kundsamtal, omformulera och automatiskt fylla i svar och även sammanställa artiklar baserade på insamlad data.

ChatGPT-baserade alternativ i Freshchat:

  • Automatisk sammanfattning av samtal 
  • Automatisk ifyllning av svar på kundförfrågningar
  • Förbättrad exakthet i svaren genom omformulering
  • Automatiskt skapande av artiklar, baserat på svar i självbetjäningsdelen
  • Möjlighet att växla ton i samtalet – till exempel från strikt och formell till mer lättsam
  • Utvidgning av meddelanden – från korta anteckningar till långa svar
  • Automatisk generering av kundfrågor för träning av chatt-botar
  • Generering av uppgiftslista för agenter baserat på kundförfrågningar

Fördelar med ChatGPT i Freshmarketer

De nya ChatGPT-baserade funktionerna i Freshmarketer gör det möjligt för online-butiker och marknadsförare att använda AI för att snabbare och enklare skapa lockande innehåll. Genom att använda en chatt-bot kan man få potentiella kunder att snabbare öppna mejl, tack vare iögonfallande rubriker och ämnen i en mängd olika stilar och toner. Nyhetsbreven blir mer personliga, skräddarsydda efter potentiella kunders specifika behov och problem.

Konkreta funktioner som blir tillgängliga i Freshmarketer genom ChatGPT:

  • Möjlighet att anpassa tonen i mejl – skapa olika rubriker för att förmedla budskapet i en avslappnad, energisk, humoristisk eller självsäker ton
  • Personalisering av ämne och underrubriker
  • Lägga till passande emoji
  • Användbara tips från ChatGPT – som till exempel att minska antalet ord i rubriken, göra texten mindre formell och så vidare

Lämna ditt meddelande här. Vi återkommer inom en arbetsdag.

    Genom att skicka in detta formulär godkänner jag att Swedbyte får lagra och använda mina personuppgifter (Privacy Policy).