Två viktiga uppdateringar i Asana för en mer transparent arbetsprocess

När vi arbetar på distans råkar vi hela tiden ut för behöva leta efter information vi behöver bland miljoner filer. Det var lättare förut: Vi kunde bara gå över till den kollega det gällde och fråga, men nu slösar vi bort timmar av vår arbetstid på att leta efter och ögna igenom massvis av dokument, tabeller och kunskapsbaser, bara för att vi saknar kontext.

Att använda flera lösningar parallellt leder det inte bara till att teammedlemmarna förlorar värdefull tid, utan påverkar också hela teamets produktivitet och flexibilitet. Enligt undersökningen Anatomy of Work 2021 arbetar en person i genomsnitt med 10 olika verktyg och växlar mellan dem cirka 25 gånger om dagen.

De nya funktionerna i Asana är inriktade på att förbättra koordinationen av arbetet inom teamet:du har alltid koll på de senast uppdateringarna och har alltid nödvändiga uppgifter till hands tack vare funktionerna i Overview.

Overview – för maximal tydlighet

Spara all viktig projektinformation på samma ställe som arbetet med projektet pågår. Då vet hela teamet vart man ska gå för att hitta nödvändiga länkar, filer, aktuella uppgifter med mera. Och som en följd av det kan alla inblandade, på alla nivåer, följa framstegen, tack vare stausuppdateringar och aktivitetshistoria.

Nu kan du samla etappmål och andra viktiga detaljer inom projektet under en och samma flik. Det underlättar samarbetet inom teamet och gör det lättare att introducera nya teammedlemmar i processen. Det har aldrig varit så här lätt att driva projekt med maximal transparens och tillgänglighet.

Berätta mer om det löpande arbetet i Overview

Under fliken Overview kan man nu formulera briefs. Skapa egna formatmallar eller låt dig inspireras av de som föreslås i menyn till höger. Det är också möjligt att infoga element från Figma, Miro, Vimeo och Youtube, så att dina kollegor kan se det löpande arbetet utan att gå ut ur Asana.

Under fliken Overview kan ditt team nu alltid hitta briefs,vilket är praktiskt när de behöver olika typer av information och yttre kontext. Det gör arbetetsprocessen snabbare och säkrare.

Kommunikation – nyckeln till framgång

Asana är ett universalverktyg för projektarbete, kommunikation och informationsutbyte. Till skillnad från vanliga mejl är dialogerna i Asana kopplade till konkreta initiativ: nu kan du skriva meddelanden till alla projektdeltagare, teammedlemmar eller till enskilda personer, utan att behöva lägga arbetet åt sidan.

Har du en fråga, men vill inte distrahera de andra i teamet? Skicka ett personligt meddelande. Vill du berätta om nyheter inom projektet?  Lägg till dem i kommunikationen. Vill du dela med dig av glädjeämnen till dina teammedlemmar eller kollegor från andra avdelningar? Självklart! Lägg bara till teamet eller enskilda personer. Och glöm inte att du med @ kan lägga till länkar till uppgifter, projekt och mål samt markera användare.

Gemensam kunskap – gemensam framgång

Varför växla mellan olika verktyg och gräva bland filer när du letar efter det rätta dokumentet? Nu är det enklare än någonsin att ha allt du behöver till hands och snabbt meddela dina kollegor om de senaste ändringarna. När inget onödigt stör teamarbetet är det lättare att uppnå de stora målen. Särskilt med Asana.

Den nya funktionen är nu tillgänglig för alla användare.

Har du frågor? Är du osäker på om ditt team använder systemets funktioner till 100%? Kontakta oss!